‘Space, the final frontier.’ De beroemde openingszin uit de serie Star Trek
begint meer en meer voor de huidige mens te gelden. Op aarde is vrijwel geen
plek meer bijzonder. Voor het echte avontuur moeten we de ruimte in.

Net als in de gewone reiswereld dient de eerste budgetmaatschappij zich aan.
Xcor wil met zijn Lynx ver onder de prijs duiken die bijvoorbeeld het Virgin
Galactic van Richard Branson rekent.

Virgin Galactic, het ruimtereisbureau van Richard Branson, wil vanaf
2009 toeristen voor 200 duizend dollar naar de ruimte brengen.
Geïnteresseerden kunnen zich op de site van Virgin Galactic al aanmelden.

Bransons maatschappij gaat de ruimte in met Spaceship Two, dat bestaat uit een
een raket op een vliegtuig. Op grote hoogte wordt het ruimtevoertuig vanaf
het vliegtuig gelanceerd.

Xcor doet het anders. In tegenstelling Branson wordt maar één voertuig
gebruikt. Deze kan net als een vliegtuig een gewone landingsbaan gebruiken
voor lancering en landing. Dat scheelt in de kosten.

“Onze kosten zijn laag genoeg”, denkt Douglas Graham van Xcor. “We hebben
flink wat ruimte over om competitieve prijzen aan te bieden als de markt de
prijzen onder druk gaat zetten.”

Wat de prijs gaat worden kan Graham nog niet zeggen. “Dat hangt af van
de reisbureaus die de trips gaan aanbieden.” Maar hij schat dat het zomaar
de helft kan zijn van wat Virgin Galactic vraagt.

Zoals een echte budgetmaatschappij betaamt, biedt Xcor overigens ook een
budgetervaring. Branson belooft zijn klanten dat ze kunnen genieten van
gewichtloosheid. In de Lynx is daar geen ruimte voor. Je zit vastgesnoerd in
de pilotenstoel. “Maar je kunt wel naar alle kanten uit het raam kijken”,
zegt Graham.

Xcor hoopt begin 2010 te starten met testvluchten. Een jaar later
kunnen de eerste toeristen mee.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl